Gry komputerowe

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

11 lutego 2019

Gry komputerowe to bardzo popularna forma rozrywki dla dzieci i młodzieży. Odpowiednio dobrane do wieku i możliwości dziecka, mogą być dla niego doskonałym źródłem nie tylko rozrywki ale także nauki.

60% dzieci w wieku 4-14 lat używa komputera do grania (opracowanie: „Gry w życiu uczniów, Instytut Badań Edukacyjnych”, 2014.), a 94% nastolatków w wieku 12-17 lat gra w gry wideo (opracowanie: The report of the APA Task Force on Violent Media, American Psychological Association, 2015).

 Istnieje wiele gatunków gier. Ze względu na cel gry wyróżnia się osiem głównych kategorii gier: symulacyjne, strategiczne, zręcznościowe, przygodowe, fabularne, logiczne, edukacyjne, sportowe.

 

Edukacyjny wpływ gier

Gry komputerowe są  ciekawe i  interaktywne, dlatego z powodzeniem można je wykorzystywać do celów edukacyjnych. Wspierają rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową.

Wzbogacają też wiedzę dziecka o otaczającym je świecie i mogą kształtować pozytywne postawy. Przyczyniają się do bogacenia zasobu słownikowego dziecka z języka angielskiego. Gry strategiczne rozwijają zdolności myślenia, planowania, wykonywania kilku zadań równocześnie, analizowania i interpretowania zdarzeń, rozwiązywania problemów.

Gry  kształtują także  postawy prospołeczne dzieci, uczą je współpracy i zachęcają do pomagania innym także w świecie rzeczywistym. W wielu grach nie ma rywalizacji, gracze muszą współpracować ze sobą, pomagać sobie oraz razem rozwiązywać problemy, aby osiągnąć wspólny cel. Dzięki grze w większym gronie dzieci uczą się pracy w zespole.

 Negatywny wpływ gier

 Granie w gry nie przynosi jednak tylko korzyści. Nieodpowiednie i bezrefleksyjne korzystanie z komputera i gier może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka, a także ograniczać jego rozwój społeczny, poznawczy czy emocjonalny, szczególnie jeśli stanowi główną formę spędzania czasu.

Dzieci nadużywające gier komputerowych mogą mieć problemy z koncentracją uwagi i myśleniem w szkole podczas lekcji. Tam ich uwaga nie jest stale pobudzana nowymi, atrakcyjnymi bodźcami jak w czasie gry. Nadmierne i zbyt długie granie w gry może też prowadzić do zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami, rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet do zaniedbywania czynności takich jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach może prowadzić do uzależnienia.

Wiele gier online prowadzi do powstania wirtualnych społeczności  i zachęca uczestników do wchodzenia na poświęcone im strony, skłania dzieci do nawiązywania kontaktów i  podawania informacji o sobie.

Wśród graczy występują często zachowania agresywne zgodne ze stylem czy tematem  obowiązującym podczas gry a także używanie nieprzyzwoitego języka. W czasie gry mogą pojawiać się reklamy lub linki, które po kliknięciu  przekierowują na strony zawierające treści nieodpowiednie dla dzieci. Niektóre gry można rozbudowywać, dokupując przedmioty ułatwiające graczowi osiągnięcie lepszych wyników. Są to tzw. mikropłatności, na które dzieci wydają całkiem spore kwoty, często bez wiedzy rodziców.

 Wskazówki dla rodziców

Jak rozpoznać, czy  dziecko nie przekroczyło granicy bezpiecznego korzystania z gier komputerowych, czy gry stanowią dla niego tylko niewinną rozrywkę, czy też stanowią  już problem z nadużywaniem komputera lub telefonu komórkowego do grania ?

Niepokojące symptomy:

wycofywanie się z kontaktów społecznych, brak innej aktywności poza graniem, spadek zainteresowania nauką szkolną, zaniedbywanie takich czynności jak spanie czy jedzenie, granie w nocy, zaburzenia koncentracji uwagi, pamięci, częste zmiany nastroju, konflikty z  powodu ograniczania dostępu do komputera.

Zachowanie bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych- wskazówki dla rodziców:

  1. Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
  2. Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
  3. Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
  4. Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.
  5. Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.
  6. Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
  7. Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
  8. Pamiętaj, że istnieją mini gry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
  9. Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami. Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

 Gry komputerowe – oznaczenia

W naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18 lat, nadane zgodnie z zawartością gry z poziomem rozwoju młodego użytkownika. Na stronie internetowej (http://www.pegi.info/pl/index/id/573)  można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową.

W systemie PEGI poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy hazard.

 Przed zakupem gry warto zapoznać się z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję.

  Źródło: „Dzieci w świecie gier komputerowych” -publikacja dostępna pod adresem https://www.ore.edu.pl/

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2019-02-11
Data publikacji:2019-02-11
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Katarzyna Szymańska
Liczba odwiedzin:2487