Jak mądrze korzystać z sieci
11 lutego 2019
Dzieci mogą wykorzystywać Internet do:
- szukania informacji
- pomocy w odrabianiu lekcji
- pogłębiania zainteresowań
- oglądania wartościowych filmów
- grania w gry komputerowe (ale nie za dużo!)
- rozmów z przyjaciółmi (ale nie może być to jedyny sposób ich kontaktu!)
- tworzenia i udostępniania własnej twórczości
Przygotowują się w ten sposób do dorosłego życia, którego częścią będą technologie cyfrowe.
ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z TECHNOLOGIAMI CYFROWYMI
1. KONTAKT Z OBCYMI OSOBAMI W SIECI
Na czym polega
|
Co robić
|
32 na 100 uczniów prowadziło rozmowy z obcą osobą 1 na 10 się z nią spotkało
Obcy w sieci: -niektórzy mają złe intencje -inni mogą obrazić lub poniżyć dziecko
|
Powtarzać dzieciom, żeby nie rozpoczynały rozmów z nieznajomymi. Pokazywać analogie do rozmów Prosić o informowanie rodziców Pozostawić możliwość spotkania Pozostawić możliwość spotkania: w towarzystwie osoby dorosłej, w miejscu publicznym. |
- NIEWŁAŚCIWE DLA ROZWOJU DZIECKA TREŚCI
Na czym polega
|
Co robić |
Nawet jeśli dziecko celowo nie szuka niewłaściwych treści to może natknąć się na: - przemoc - pornografię - wulgaryzmy - inne …
|
Być przy dziecku kiedy przegląda Internet zwłaszcza na pierwszym etapie edukacyjnym (kl. 1-3) Włączyć opcje kontroli rodzicielskiej w systemie operacyjnym, w przeglądarce internetowej, w programie antywirusowym. Być „przewodnikiem” dla dziecka i rozmawiać o tym, które treści są niewłaściwe, analogicznie jak w życiu codziennym. |
- WIRUSY I ZŁOŚLIWE OPROGRAMOWANIE
Na czym polega |
Co robić |
W Polsce codziennie aż 280 000 urządzeń jest infekowanych przez złośliwe oprogramowanie – z danych CERT Polska. Rodzaje złośliwego oprogramowania: wirusy warm trojan spyware keylogger dialer |
Mieć uruchomiony aktualny program antywirusowy. Uczulać dzieci by nie klikały komunikatów, których nie rozumieją. Nie ściągać nielegalnych treści. Nie otwierać linków i załączników niewiadomego pochodzenia.
|
- ERGONOMIA KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ CYFROWYCH
Na czym polega |
Co robić |
Niewłaściwe korzystanie -wady postawy -wady wzroku -uszkodzenia słuchu
|
Pilnować prawidłowej postawy dziecka. Dbać o to, żeby dziecko nie korzystało z urządzeń elektronicznych bez dodatkowego źródła światła. Pilnować, żeby nie korzystało Przypominać dzieciom o przerwach co 30 minut.
|
- NARUSZENIE PRAW AUTORSKICH
Na czym polega |
Co robić |
Prawa autorskie są chronione Za złamanie praw autorskich grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności Uczniowie łamią prawa autorskie poprzez: -ściąganie pirackich gier, muzyki i filmów -wykorzystywanie materiałów znalezionych w Internecie, takich jak: zdjęcia, artykuły, filmy, etc. -ściąganie gotowych prac domowych z portali typu ściąga.pl lub zadane.pl
|
Interesować się tym, skąd dzieci mają gry, filmy, muzykę. Rozmawiać z nimi o kwestii ochrony cudzej własności. Sprawdzać czy nie kopiują i nie podpisują swoim nazwiskiem gotowych wypracowań znalezionych w Internecie.
|
- NIEPRAWDZIWE LUB BŁĘDNE INFORMACJE
Na czym polega |
Co robić |
W Internecie jest relatywnie dużo nieprawdziwych i błędnych informacji. Zdarzają się na forach internetowych, portalach internetowych, a nawet na uznanych stronach typu wikipedia
|
Uczyć dzieci czytania ze zrozumieniem. Pomagać im weryfikować znalezione informacje poprzez sprawdzenie ich w 3 różnych źródłach. Zwracać uwagę na to aby nie pisały niesprawdzonych informacji w sieci.
|
- SEXSTING
Na czym polega |
Co robić |
Wysyłanie swoich intymnych zdjęć poprzez kanały internetowe 5 na 100 uczniów wysłało swoje intymne zdjęcie 25 na 100 deklaruje, że otrzymało takie zdjęcie |
Rozmawiać z dziećmi na temat „kupowania uczuć” za ich własną intymność. Być przy dziecku. Jeśli sytuacja się wydarzy: -zgłosić w szkole -zgłosić na policję -pójść z dzieckiem do psychologa -zachować dowody -zadzwonić pod numery: 116 111 lub 800 100 100
|
- CYBERPRZEMOC
Na czym polega |
Co robić |
Przemoc przy wykorzystaniu kanałów internetowych oraz telefonii komórkowej. Cyberprzemoc może przybierać różne formy: -nękanie -zastraszanie -szantaż i wiele innych … |
Rozmawiać z dziećmi na temat agresji i jej nie wspierania oraz sposobów reagowania. Być przy dziecku. Jeśli sytuacja się wydarzy: -zgłosić w szkole -zgłosić na policję -pójść z dzieckiem do psychologa -zachować dowody -zadzwonić pod numery: 116 111 lub 800 100 100
|
- FINANSE
Na czym polega |
Co robić |
Ponad 15 milionów Polaków korzysta codziennie z bankowości elektronicznej. Nie przestrzeganie zasad bezpieczeństwa może grozić: -kradzieżą danych karty debetowej -włamaniem do internetowego konta bankowego -przekierowaniem przelewu na obce konto -wyłudzeniem kredytu na dane innej osoby |
Wprowadzać dzieci systematycznie w świat bankowości elektronicznej. Przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa: -chronić dane kart płatniczych -korzystać z szyfrowanych stron https -weryfikować sms-y potwierdzające operacje finansowe -nie korzystać z publicznych sieci wi-fi -mieć aktualny program antywirusowy -używać bezpiecznych haseł.
|
JAK MĄDRZE KORZYSTAĆ Z SIECI- CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE?
- Nauczyć tego, co sami wiedzą.
- Pokazać, jak bezpiecznie się poruszać po sieci.
- Okazywać zainteresowanie tym, co odkryło dziecko.
- Jeżeli dziecko zrobi coś niewłaściwego, rozmawiać i tłumaczyć na czym polegał błąd.
- Wspólnie uczyć się korzystać z sieci.
- Samemu poszerzać wiedzę.
Źródło: Cyfrowobezpieczni.pl -materiały projektowe. Projekt ogólnopolski, realizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2019-02-11 |
Data publikacji: | 2019-02-11 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | Katarzyna Szymańska |
Liczba odwiedzin: | 2642 |