Jak mądrze korzystać z sieci

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

11 lutego 2019

Dzieci mogą wykorzystywać Internet do:

  • szukania informacji
  • pomocy w odrabianiu lekcji
  • pogłębiania zainteresowań
  • oglądania wartościowych filmów
  • grania w gry komputerowe (ale nie za dużo!)
  • rozmów z przyjaciółmi (ale nie może być to jedyny sposób ich kontaktu!)
  • tworzenia i udostępniania własnej twórczości

Przygotowują się w ten sposób do dorosłego życia, którego częścią będą technologie cyfrowe.

 

ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z TECHNOLOGIAMI CYFROWYMI

 1. KONTAKT Z OBCYMI OSOBAMI W SIECI

Na czym polega

 

Co robić

 

32 na 100 uczniów prowadziło rozmowy z obcą osobą

1 na 10 się z nią spotkało

 

Obcy w sieci:

-niektórzy mają złe intencje

-inni mogą obrazić  lub poniżyć dziecko

 

Powtarzać dzieciom, żeby nie rozpoczynały rozmów z nieznajomymi.

Pokazywać analogie do rozmów
z obcymi w naturalnych sytuacjach.

Prosić o informowanie rodziców
o każdej próbie nawiązania kontaktów przez nieznajomych.

Pozostawić możliwość spotkania
w przypadku starszych dzieci.

Pozostawić możliwość spotkania:

w towarzystwie osoby dorosłej,

w miejscu publicznym.

 

  1. NIEWŁAŚCIWE DLA ROZWOJU DZIECKA TREŚCI

Na czym polega

 

Co robić

Nawet jeśli dziecko celowo nie szuka niewłaściwych treści to może natknąć się na:

-         przemoc

-         pornografię

-         wulgaryzmy

-         inne …

 

Być przy dziecku kiedy przegląda Internet zwłaszcza na pierwszym etapie edukacyjnym (kl. 1-3)

Włączyć opcje kontroli rodzicielskiej w systemie operacyjnym, w przeglądarce internetowej, w programie antywirusowym.

Być „przewodnikiem” dla dziecka i rozmawiać o tym, które treści są niewłaściwe, analogicznie jak w życiu codziennym.

 

  1. WIRUSY I ZŁOŚLIWE OPROGRAMOWANIE

Na czym polega

Co robić

W Polsce codziennie aż 280 000 urządzeń jest infekowanych przez złośliwe oprogramowanie – z danych CERT Polska.

Rodzaje złośliwego oprogramowania:

wirusy

warm

trojan

spyware

keylogger

dialer

Mieć uruchomiony aktualny program antywirusowy.

Uczulać dzieci by nie klikały komunikatów, których nie rozumieją.

Nie ściągać nielegalnych treści.

Nie otwierać linków i załączników niewiadomego pochodzenia.

 

  

  1. ERGONOMIA KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ CYFROWYCH

Na czym polega

Co robić

Niewłaściwe korzystanie
z urządzeń elektronicznych może prowadzić do utraty zdrowia:

-wady postawy

-wady wzroku

-uszkodzenia słuchu

 

Pilnować prawidłowej postawy dziecka.

Dbać o to, żeby dziecko nie korzystało z urządzeń elektronicznych bez dodatkowego źródła światła.

Pilnować, żeby nie korzystało
ze słuchawek z maksymalnie ustawioną głośnością.

Przypominać dzieciom o przerwach co 30 minut.

 

 

  1. NARUSZENIE PRAW AUTORSKICH

Na czym polega

Co robić

Prawa autorskie są chronione

Za złamanie praw autorskich grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności

Uczniowie łamią prawa autorskie poprzez:

-ściąganie pirackich gier, muzyki i filmów

-wykorzystywanie materiałów znalezionych w Internecie, takich jak: zdjęcia, artykuły, filmy, etc.

-ściąganie gotowych prac domowych z portali typu ściąga.pl lub zadane.pl

 

Interesować się tym, skąd dzieci mają gry, filmy, muzykę.

Rozmawiać z nimi o kwestii ochrony cudzej własności.

Sprawdzać czy nie kopiują i nie podpisują swoim nazwiskiem gotowych wypracowań znalezionych w Internecie.

 

  

  1. NIEPRAWDZIWE LUB BŁĘDNE INFORMACJE

Na czym polega

Co robić

W Internecie jest relatywnie dużo nieprawdziwych i błędnych informacji.

Zdarzają się na forach internetowych,  portalach internetowych, a nawet na uznanych stronach typu wikipedia

 

Uczyć dzieci czytania ze zrozumieniem.

Pomagać im weryfikować znalezione informacje poprzez sprawdzenie ich w 3 różnych źródłach.

Zwracać uwagę na to aby nie pisały niesprawdzonych informacji w sieci.

 

 

 

  1. SEXSTING

Na czym polega

Co robić

Wysyłanie swoich intymnych zdjęć poprzez kanały internetowe
i mobilne

5 na 100 uczniów wysłało swoje intymne zdjęcie

25 na 100 deklaruje, że otrzymało takie zdjęcie

Rozmawiać z dziećmi na temat „kupowania uczuć” za ich własną intymność.

Być przy dziecku.

Jeśli sytuacja się wydarzy:

-zgłosić w szkole

-zgłosić na policję

-pójść z dzieckiem do psychologa

-zachować dowody

-zadzwonić pod numery:

116 111 lub 800 100 100

 

 

 

  

  1. CYBERPRZEMOC

Na czym polega

Co robić

Przemoc przy wykorzystaniu kanałów internetowych oraz telefonii komórkowej.

Cyberprzemoc może przybierać różne formy:

-nękanie

-zastraszanie

-szantaż

i wiele innych …

Rozmawiać z dziećmi na temat agresji i jej nie wspierania oraz sposobów reagowania.

Być przy dziecku.

Jeśli sytuacja się wydarzy:

-zgłosić w szkole

-zgłosić na policję

-pójść z dzieckiem do psychologa

-zachować dowody

-zadzwonić pod numery:

116 111 lub 800 100 100

 

 

 

  1. FINANSE

Na czym polega

Co robić

Ponad 15 milionów Polaków korzysta codziennie z bankowości elektronicznej.

Nie przestrzeganie zasad bezpieczeństwa może grozić:

-kradzieżą danych karty debetowej

-włamaniem do internetowego konta bankowego

-przekierowaniem przelewu na obce konto

-wyłudzeniem kredytu na dane innej osoby

Wprowadzać dzieci systematycznie w świat bankowości elektronicznej.

Przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa:

-chronić dane kart płatniczych

-korzystać z szyfrowanych stron https

-weryfikować sms-y potwierdzające operacje finansowe

-nie korzystać z publicznych sieci wi-fi

-mieć aktualny program antywirusowy

-używać bezpiecznych haseł.

 

  

JAK MĄDRZE KORZYSTAĆ Z SIECI- CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE?

  • Nauczyć tego, co sami wiedzą.
  • Pokazać, jak bezpiecznie się poruszać po sieci.
  • Okazywać zainteresowanie tym, co odkryło dziecko.
  • Jeżeli dziecko zrobi coś niewłaściwego, rozmawiać i tłumaczyć na czym polegał błąd.
  • Wspólnie uczyć się korzystać z sieci.
  • Samemu poszerzać wiedzę.

 

 

Źródło: Cyfrowobezpieczni.pl -materiały projektowe. Projekt ogólnopolski, realizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2019-02-11
Data publikacji:2019-02-11
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Katarzyna Szymańska
Liczba odwiedzin:2642