Bezpieczeństwo cyfrowe

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Artykuły

Jak mądrze korzystać z sieci

11 lutego 2019

Dzieci mogą wykorzystywać Internet do:

  • szukania informacji
  • pomocy w odrabianiu lekcji
  • pogłębiania zainteresowań
  • oglądania wartościowych filmów
  • grania w gry komputerowe (ale nie za dużo!)
  • rozmów z przyjaciółmi (ale nie może być to jedyny sposób ich kontaktu!)
  • tworzenia i udostępniania własnej twórczości

Przygotowują się w ten sposób do dorosłego życia, którego częścią będą technologie cyfrowe.

 

ZAGROŻENIA ZWIĄZANE Z TECHNOLOGIAMI CYFROWYMI

Czytaj więcej o: Jak mądrze korzystać z sieci

Zagrożenia w internecie

11 lutego 2019

Nie bądź tabletowym rodzicem

11 lutego 2019

Gdzie można uzyskać pomoc?

11 lutego 2019

 Telefon 800 100 100
http://800100100.pl/

Bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia w zakresie m.in. bezpieczeństwa online, cyberprzemocy i innych zagrożeń związanych z nowymi technologiami komunikacyjnymi.

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 http://www.116111.pl/ Bezpłatna infolinia dla dzieci i młodzieży prowadzona przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje), działająca codziennie w godzinach 12–22, pomoc online dostępna na www.116111.pl/napisz.

 

Czytaj więcej o: Gdzie można uzyskać pomoc?

5 kroków do prywatności

11 lutego 2019
  1. S T O S U J M Ą D R E H A S Ł A

Mądre hasło jest trudne do odgadnięcia, ale łatwe do zapamiętania, jak np. pierwsze litery ulubionego cytatu, z dodatkowymi symbolami specjalnymi i cyframi.

Stosuj różne hasła dla ważnych miejsc i urządzeń (e-mail, komputer osobisty, telefon, najczęściej używany profil społecznościowy).Nie zapominaj blokować telefonu, gdy go zostawiasz!

 

Czytaj więcej o: 5 kroków do prywatności

Prawa i obowiązki internauty

11 lutego 2019

 

 

PRAWA W INTERNECIE

 

 

OBOWIĄZKI W INTERNECIE

1. Mam prawo czuć się bezpiecznie w sieci.

1. Szanuję innych użytkowników Internetu i traktuję ich tak, jak chcę, żeby oni traktowali mnie.

2. Mam prawo do współtworzenia Internetu.

2. Przestrzegam praw autorskich.

3. Mam prawo do wyrażania w sieci własnych poglądów i opinii.

3. Nie używam Internetu, aby szkodzić innym.

4. Mam prawo do ochrony własnego wizerunku w Internecie.

4. Korzystam z Internetu z rozwagą i ostrożnością.

5. Moje dane podlegają ochronie danych osobowych.

5. Mam obowiązek stosowania zasady ograniczonego zaufania wobec ludzi poznanych w sieci oraz informacji w niej znalezionych.

6. Mam prawo do korzystania z rzetelnych źródeł informacji.

6. Nie używam Internetu, aby kraść.

7. Mogę pobierać programy z otwartą licencją, słuchać udostępnionej muzyki, oglądać legalne filmy.

7. Nie używam Internetu do oszukiwania, nie wprowadzam innych w błąd, dbam, żeby w Internecie było jak najwięcej prawdziwych informacji.

8. Mam prawo do poszerzania swojej wiedzy poprzez korzystanie z gier edukacyjnych, portali tematycznych i kursów online.

8. Mam obowiązek zachowania kultury w swoich wypowiedziach w sieci.

9. Mam prawo do rozrywki w sieci.

9. Mam obowiązek brać odpowiedzialność za swoje działania w Internecie.

10. Mam prawo do komunikowania się z innymi Internautami.

10. Mam obowiązek informować dorosłych o tym, co mnie zaniepokoi w Internecie.

 

 

Gry komputerowe

11 lutego 2019

Gry komputerowe to bardzo popularna forma rozrywki dla dzieci i młodzieży. Odpowiednio dobrane do wieku i możliwości dziecka, mogą być dla niego doskonałym źródłem nie tylko rozrywki ale także nauki.

60% dzieci w wieku 4-14 lat używa komputera do grania (opracowanie: „Gry w życiu uczniów, Instytut Badań Edukacyjnych”, 2014.), a 94% nastolatków w wieku 12-17 lat gra w gry wideo (opracowanie: The report of the APA Task Force on Violent Media, American Psychological Association, 2015).

 Istnieje wiele gatunków gier. Ze względu na cel gry wyróżnia się osiem głównych kategorii gier: symulacyjne, strategiczne, zręcznościowe, przygodowe, fabularne, logiczne, edukacyjne, sportowe.

 

Czytaj więcej o: Gry komputerowe

Dzień Bezpiecznego Internetu

11 lutego 2019

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r.

Głównym celem DBI jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja pozytywnego wykorzystywania Internetu.

Dzień Bezpiecznego Internetu 2019 -„Działajmy razem!”-informacje w sieci:

1.Informacja o DBI 2019 na stronie saferinternet.pl

2.Poradniki i broszury dotyczące bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie

3.Materiały multimedialne: min. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online. Nadużywanie  Internetu przez dzieci i młodzież. Zostań znajomym swojego dziecka.

4. Kampania „Uważni rodzice”

Kampania „Chroń swoje dziecko w sieci”

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2019-02-11
Data publikacji:2019-02-11
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Katarzyna Szymańska
Liczba odwiedzin:607